למה בטהובן: גאונות במאה יצירות
בקרוב!!!
ֿמאה יצירות של בטהובן, מאה סיפורים על בטהובן, מאה הזדמנויות להאזין לבטהובן מחדש, מלווים בסיפורים הנפלאים של נורמן לברכט, על היוצר, יצירותיו, חבריו, יריביו, שגעונותיו, מבצעיו, השיגיו
הקיסרים של רומא מהלכים קסם על מי שצופים בהם ממרחק הזמן. הם
דוגמה נצחית לערמומיות פוליטית, אומץ לב מדיני, קור רוח. 12 קיסרים
משלו ברומא לקראת ובמהלך המאה הראשונה. 9 קיסרים במאה השנייה.
29 בשלישית. 21 ברביעית. חלקם שמות מוכרים לכול, כמו יוליוס, אוגוסטוס,
קליגולה. חלקם מוכרים פחות, אבל לא בהכרח חשובים פחות, כמו
דיוקלטיאנוס, רודף הנוצרים, או טריאנוס, מדכא מרד היהודים.
בארי שטראוס בחר עשרה מהם. את עשרת החשובים ביותר. כמובן —
החשובים ביותר לדעתו. לא כולם יסכימו עם הבחירה שלו. מה שרק מוסיף
עניין לספר. ובכל מקרה, שטראוס הוא המומחה המתאים לבחור, והמומחה
המתאים לנמק את הבחירה, והמומחה המתאים לתאר את חייהם הססגוניים
של העשרה שבחר, מאוגוסטוס ועד קונסטנטינוס. לכל אחד מהגברים האלה
סיפור מרתק. לכל אחד מהם הייתה דרך משלו לעצב מחדש את האימפריה
הגדולה. מכל אחד מהם אפשר ללמוד משהו על כוחה של מנהיגות ועל
מגבלות השלטון, על חשיבותה של אישיות ועל משמעותו של חזון.
כל הקיסרים, כותב שטראוס, ״רצו להפגין שליטה פוליטית בבית, להקרין
כוח צבאי החוצה, להנהיג שגשוג, לבנות את העיר רומא וליהנות מיחסים
טובים עם האלים. וכל קיסר רצה למות במיטתו ולהעביר את הכוח ליורשו
הנבחר.״ הצלחותיהם – הביאו את רומא לפסגה. כישלונותיהם – קירבו את
סופה הבלתי נמנע. ירושתם – זו גם הירושה שלנו. כאשר עיצבו את
העולם העתיק שלהם, עיצבו גם את העולם שלנו.
שמואל רוזנר
בארי שטראוס הוא פרופסור להיסטוריה ולימודים קלאסיים באוניברסיטת קורנל, מומחה להיסטוריה צבאית. הוא עמית במכון הובר, עורך הסדרה ׳נקודות מפנה בהיסטוריה העתיקה׳ של אוניברסיטת פרינסטון, ומחברם של כמה ספרים רבי־מכר.
"היסטוריה נגישה במיוחד של האימפריה הרומית… חלק גדול מעשרה קיסרים נקרא כמו תסריט למשחקי הכס… הסיכום המעולה הזה של ארבע מאות שנים של היסטוריה רומית, יצירת מופת של תמצות, מאשרר את מעמדו של בארי שטראוס ככותב ראשון במעלה. כתיבה קלאסית אקדמית עבור הקורא הכללי"
אנדרו רוברטס, הוול סטריט ג'ורנל
עשרה קיסרים הם מבוא מצוין וקריא לעידן הזה, אבל הוא גם יתגמל את מי שכבר יש להם עניין בהיסטוריה הרומית בכך שהוא יגרום להם לחשוב שוב על הדמויות של השליטים הללו והגברים והנשים סביבם.
אדריאן גולדסוורת'י, ניו קריטריון
הנרטיב הכתוב בקפידה של שטראוס, המתמקד בקיסרים רומיים מאוגוסטוס ועד קונסטנטינוס, נפתח בתיאור מעורר של חורבות גבעת הפלטין ברומא לאור ירח. הוא ממשיך ומעלה באוב בצורה מבריקה את הקול של חיי הצבא הרומי ואת ההשפעה החזותית של המרכזים העירוניים המתרבים של האימפריה".
קתרין אדוארדס, המוסף הספרותי של הטיימס
לכסות 360 שנים במספר דומה של עמודים פירושו ללכת בלדילוגים לא קטנים… כוחה של גישה זו היא שהיא מציעה פרספקטיבה. לעתים קרובות מדי ספרים על רומא, כמו תיירים ספרותיים, מבקרים מחדש באתרים המוכרים… כפי שמראה שטראוס, רומא הייתה הרבה יותר מורכבת ומעניינת הרבה יותר מזה… מאיר עיניים.
קתרין ניקסי, סקירת הספרים של הניו יורק טיימס
נוסעים לאירופה בחופשת האביב? קבלו קצת תובנות על החורבה ההיא שאתם מסתכלים עליה עם מפנה הדפים בהיסטוריה של שטראוס, שמחזירה לחיים את שליטי רומא.
איימי אליפיו, נשיונל ג'יאוגרפיק
שטראוס שולט בקו נרטיבי חי, מיומן בביטול המסתורין של העבר… הקוראים ילמדו הרבה מהספר שלו והאגדות יהפכו את השיעורים לקצת יותר מתוקים לאורך הדרך.
סטיב דונוהו, Christian Science Monitor
לשטראוס יש כישרון להחיות את הקדמונים, והוא לא מאכזב כאן.
טבי טרוי, ביקורת לאומית
בקרוב!!!
ֿמאה יצירות של בטהובן, מאה סיפורים על בטהובן, מאה הזדמנויות להאזין לבטהובן מחדש, מלווים בסיפורים הנפלאים של נורמן לברכט, על היוצר, יצירותיו, חבריו, יריביו, שגעונותיו, מבצעיו, השיגיו
תגליות המדע חשפו עובדה מטרידה, עוכרת שלווה: אנחנו חיים בעולם ששולטת בו אקראיות. לא קל לקבל את המסקנה הזאת בשוויון נפש, אבל הביולוג שון ב' קרול מתאר את השרשרת המופלאה והאקראית של הקיום בחן ובהומור שלא משאירים הרבה מקום לספקנות
שבע פרשות מוכרות מאוד מההיסטוריה הציונית-ישראלית, שעופר אדרת מציג מחדש, בדרכו המיוחדת.